שאלות ותשובות

ראשי >שו"ת
כאשר סיפרתי לחברים וידידים על כוונתי לפצוח בקריירה חדשה, שלישית,  כעורך דין, ולפתוח משרד עצמאי נשאלתי בדרך כלל שאלות דומות. מצאתי לנכון להביא להלן את השאלות הנפוצות ביותר שנשאלתי ואת התשובות שנתתי, ואשר לטעמי נותנות מענה מספק – הן לשומע והן למשיב ובעיקר למי שנמצא ברגע זה באתר.
  • מדוע קריירה שלישית?
אחרי יותר מ-35 שנה בתחום התקשורת , כשני שליש כעיתונאי ושליש כיועץ אסטרטגי-תקשורתי, החלטתי שהגיע הזמן לממש חלום ישן, המלווה אותי מאז ימי בית הספר התיכון. ולא רק. המעורבות הציבורית שלי לאורך השנים, בכובע זה או אחר, וההתחככות בשלושת העשורים בעולם המשפט – בתחילה בעיתונאי ואחר כך כיועץ אסטרטגי – תקשורתי ושיווקי - למשרדי עורכי דין וגם ללשכת עורכי הדין, הביאו אותי להכרה שהגיע הזמן.
  • האם משמעות ההחלטה היא אובדן אימון ביכולת העיתונות להשפיע?
העיתונות שינתה פניה והיא משתנה בכל רגע ורגע לנגד עיננו, היא הפכה להיות חלק אינטגרלי מחיינו, תוך ניתוץ המודל הישן שחדשות שומעים ברדיו או צופים במהדורת החדשות בטלוויזיה בערב ועל אירועי היום קוראים למחרת בבוקר בעיתון. לעיתונות יש יכולת להשפיע, ליצור סדר יום לדיון ציבורי ואף לכוון את נושאי השיח של מקבלי ההחלטות. ובכל זאת, חסר משהו וזו העבודה המשפטית, המתבצעת בכנסת ובאה לידי ביטוי בבתי המשפט, על ערכאותיהן השונות. במהלך השנים למדתי שמאבק ציבורי מתחיל בעיתונות, מקודם ציבורית באמצעות  סוכני הקמפיין, אך מסתיים בהצלחה כשהליך החקיקה מושלם או שבית המשפט אומר את דברו. כאן אני רוצה להיות.
  • מדוע לא הצטרפת למשרד גדול?
זה לא סוד שאני מכיר אישית מאות  עורכי דין ואני בן בית במשרדיהם – כידיד ותיק או ספק שירותים. הפיתוי (וגם הכסף) גדול. אבל מהר מאוד הבנתי שאם אני רוצה לשמור על עצמאותי בכל הנוגע לקבלת תיקים ואופן הטיפול בהם אין לי ברירה אלא לצאת לדרך עצמאית. במשרדים הגדולים והגדולים מאוד הפעילות שלי כמעט תמיד יוצרת מצב של ניגוד עניינים. למשל, בתובענות ייצוגיות אני בצד התובעים, והמשרדים הגדולים כמעט תמיד מייצגים את הנתבעים. וזו רק דוגמא.
  • האם משרד בוטיק מסוגל לתת שירות משפטי מיטבי?
בוודאי. הבעיה במשרדים גדולים של נותני שירותים, בין אם הם רואי חשבון, יח"צנים או עורכי דין, היא התחושה שאומנם המשרד פועל בשיטת One stop shop ומחלקותיו השונות נותנות שירות הכל כלול, אבל הקשר אינו בהכרח אישי, גם אם הוא מקצועי. הלקוח, בפרט בעניינים אישיים, הכמעט אינטימיים, מבקש לקבל את השירות המשפטי ממי שעומד בראש המערכת או המחלקה וזה לא תמיד אפשרי. משרד בוטיק יכול לברור את תחומי עיסוק ואת לקוחותיו, לחשב נכון את לוח הזמנים שלו על מנת שיוכל להקדיש את המירב והמיטב לכל תיק ולכל לקוח. והכי חשוב, משרד בוטיק אינו פועל לבדו אלא משתף פעולה עם עורכי דין נוספים, חיצוניים, מקצוענים בתחומם, וכך משיג ללקוח תשואה עודפת.
  • מהם תחומי ההתמחות של המשרד?
בחרתי לשלב בין תחומים שונים, שבהם אני מעורב או מגלה עניין וצברתי ניסיון, כאשר בחלקם מהלכים משפטיים יכולים לחולל שינוי ציבורי, כגון תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות. בחרתי תחומי עיסוק שבהם אני יכול להסתייע בטובי המומחים שאני מכיר, כגון עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, כלכלנים, שמאים ויועצים פנסיוניים לשם מתן שירות משפטי מיטבי ללקוח. לא בכדי הסלוגן שמצאתי לנכון לשלב בדף הבית באתר הוא "אסטרטגיה משפטית מנצחת". אני מאמין שנבחרת חלומות מקצועית שמשרד בוטיק קטן יכול לספק ללקוח, תוך שילוב כוחות עם גורמים חיצוניים, עושה את כל ההבדל.
  • איך יבואו לידי ביטוי מאבקים החברתיים והציבוריים שבהם אתה פעיל או תומך?
בדיוק כפי שהתפקיד החדש מחייב: בבית המשפט ובבית המחוקקים. בהבדל אחד: בעבר יוצגתי כעותר. מעתה ואילך לא אדרש לאתר עורך דין שייצג אותי. המוטו שמלווה אותי הוא סיסמת השבועון "העולם הזה", שבו התחלתי את דרכי בעולם העיתונות, לצדו של אורי אבנרי, העורך המיתולוגי (שאף היה ח"כ) "ללא מורא, ללא משוא פנים". כל חיי חשתי שאני שואב את כוחי מדמות האריה שעיטר את הסיסמא. היום אומרים "והעיקר, לא לפחד כלל." כך או כך, זו אמונתי וזו דרכי.

קיץ 2019
כאשר סיפרתי לחברים וידידים על כוונתי לפצוח בקריירה חדשה, שלישית,  כעורך דין, ולפתוח משרד עצמאי נשאלתי בדרך כלל שאלות דומות. מצאתי לנכון להביא להלן את השאלות הנפוצות ביותר שנשאלתי ואת התשובות שנתתי, ואשר לטעמי נותנות מענה מספק – הן לשומע והן למשיב ובעיקר למי שנמצא ברגע זה באתר.
  • מדוע קריירה שלישית?
אחרי יותר מ-35 שנה בתחום התקשורת , כשני שליש כעיתונאי ושליש כיועץ אסטרטגי-תקשורתי, החלטתי שהגיע הזמן לממש חלום ישן, המלווה אותי מאז ימי בית הספר התיכון. ולא רק. המעורבות הציבורית שלי לאורך השנים, בכובע זה או אחר, וההתחככות בשלושת העשורים בעולם המשפט – בתחילה בעיתונאי ואחר כך כיועץ אסטרטגי – תקשורתי ושיווקי - למשרדי עורכי דין וגם ללשכת עורכי הדין, הביאו אותי להכרה שהגיע הזמן.
  • האם משמעות ההחלטה היא אובדן אימון ביכולת העיתונות להשפיע?
העיתונות שינתה פניה והיא משתנה בכל רגע ורגע לנגד עיננו, היא הפכה להיות חלק אינטגרלי מחיינו, תוך ניתוץ המודל הישן שחדשות שומעים ברדיו או צופים במהדורת החדשות בטלוויזיה בערב ועל אירועי היום קוראים למחרת בבוקר בעיתון. לעיתונות יש יכולת להשפיע, ליצור סדר יום לדיון ציבורי ואף לכוון את נושאי השיח של מקבלי ההחלטות. ובכל זאת, חסר משהו וזו העבודה המשפטית, המתבצעת בכנסת ובאה לידי ביטוי בבתי המשפט, על ערכאותיהן השונות. במהלך השנים למדתי שמאבק ציבורי מתחיל בעיתונות, מקודם ציבורית באמצעות  סוכני הקמפיין, אך מסתיים בהצלחה כשהליך החקיקה מושלם או שבית המשפט אומר את דברו. כאן אני רוצה להיות.
  • מדוע לא הצטרפת למשרד גדול?
זה לא סוד שאני מכיר אישית מאות  עורכי דין ואני בן בית במשרדיהם – כידיד ותיק או ספק שירותים. הפיתוי (וגם הכסף) גדול. אבל מהר מאוד הבנתי שאם אני רוצה לשמור על עצמאותי בכל הנוגע לקבלת תיקים ואופן הטיפול בהם אין לי ברירה אלא לצאת לדרך עצמאית. במשרדים הגדולים והגדולים מאוד הפעילות שלי כמעט תמיד יוצרת מצב של ניגוד עניינים. למשל, בתובענות ייצוגיות אני בצד התובעים, והמשרדים הגדולים כמעט תמיד מייצגים את הנתבעים. וזו רק דוגמא.
  • האם משרד בוטיק מסוגל לתת שירות משפטי מיטבי?
בוודאי. הבעיה במשרדים גדולים של נותני שירותים, בין אם הם רואי חשבון, יח"צנים או עורכי דין, היא התחושה שאומנם המשרד פועל בשיטת One stop shop ומחלקותיו השונות נותנות שירות הכל כלול, אבל הקשר אינו בהכרח אישי, גם אם הוא מקצועי. הלקוח, בפרט בעניינים אישיים, הכמעט אינטימיים, מבקש לקבל את השירות המשפטי ממי שעומד בראש המערכת או המחלקה וזה לא תמיד אפשרי. משרד בוטיק יכול לברור את תחומי עיסוק ואת לקוחותיו, לחשב נכון את לוח הזמנים שלו על מנת שיוכל להקדיש את המירב והמיטב לכל תיק ולכל לקוח. והכי חשוב, משרד בוטיק אינו פועל לבדו אלא משתף פעולה עם עורכי דין נוספים, חיצוניים, מקצוענים בתחומם, וכך משיג ללקוח תשואה עודפת.
  • מהם תחומי ההתמחות של המשרד?
בחרתי לשלב בין תחומים שונים, שבהם אני מעורב או מגלה עניין וצברתי ניסיון, כאשר בחלקם מהלכים משפטיים יכולים לחולל שינוי ציבורי, כגון תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות. בחרתי תחומי עיסוק שבהם אני יכול להסתייע בטובי המומחים שאני מכיר, כגון עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, כלכלנים, שמאים ויועצים פנסיוניים לשם מתן שירות משפטי מיטבי ללקוח. לא בכדי הסלוגן שמצאתי לנכון לשלב בדף הבית באתר הוא "אסטרטגיה משפטית מנצחת". אני מאמין שנבחרת חלומות מקצועית שמשרד בוטיק קטן יכול לספק ללקוח, תוך שילוב כוחות עם גורמים חיצוניים, עושה את כל ההבדל.
  • איך יבואו לידי ביטוי מאבקים החברתיים והציבוריים שבהם אתה פעיל או תומך?
בדיוק כפי שהתפקיד החדש מחייב: בבית המשפט ובבית המחוקקים. בהבדל אחד: בעבר יוצגתי כעותר. מעתה ואילך לא אדרש לאתר עורך דין שייצג אותי. המוטו שמלווה אותי הוא סיסמת השבועון "העולם הזה", שבו התחלתי את דרכי בעולם העיתונות, לצדו של אורי אבנרי, העורך המיתולוגי (שאף היה ח"כ) "ללא מורא, ללא משוא פנים". כל חיי חשתי שאני שואב את כוחי מדמות האריה שעיטר את הסיסמא. היום אומרים "והעיקר, לא לפחד כלל." כך או כך, זו אמונתי וזו דרכי.

קיץ 2019